علوم کامپیوتر دانشگاه اصفهان

علوم کامپیوتر دانشگاه اصفهان
طبقه بندی موضوعی

دانشمندان به ماریو تفکر و احساس را یاد می دهند

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴ ق.ظ


دانشمندان به ماریو تفکر و احساس را یاد می دهند

دیجیاتو:

این دقیقا همان چیزی است که ایلان ماسک از آن وحشت دارد: گروهی از محققین شاخه علوم کامپیوتر دور هم جمع شوند و هوش مصنوعی خودآگاهی بسازند، به آن برنامه داده، آموزش دهند که چه چیزهایی جمع کند و چگونه موجوداتی که خلاف او عمل می کنند را از بین ببرد.

خوش بختانه نام این هوش مصنوعی ماریو است، آنچه دنبالش می گردد سکه ها و قارچ ها هستند و دشمنانش هم گومبا نام دارند. پروژه Mario Lives، بخشی از یک اتفاق بزرگ است که در دانشگاه توبینگن آلمان جریان دارد. محققین این دانشگاه می خواهند ماریو را به یک موجود زنده و خودآگاه تبدیل کنند که از پس همه کارهای خودش بر می آید.

انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) سالانه مسابقاتی برگزار می کند و Mario Lives یکی از ورودی های امسال است. این پروژه به بازیکن اجازه می دهد که ماریو را با برنامه به سراغ ماجراجویی اش بفرستند. به جای کنترلرهای مرسوم، این بار تنها به یک میکروفون برای کنترل وی نیاز دارید.

یکی از محققین در ویدیو توضیح می دهد: “همانطور که بسیاری از شما می دانید، این ماریو است. اما آنچه شما نمی دانید این است که ماریوی پیش رو، از خود و محیط پیرامونش اطلاع دارد، حداقل به اندازه وسعش.”

محقق دوم به ماریو می آموزد که اگر روی گومبا بپرد، گومبا می میرد و با ایجاد این فرمان، ماریو را مشتاق به انجام این کار می کند. وقتی ماریو “گرسنه” است، وی به دنبال سکه می گردد و وقتی “کنجکاو” می شود، دنیای اطراف خود را جستجو می کند.

ماریو پس از دریافت هر فرمان از بازیکن (یا بهتر بگوییم: محقق)، با صدای کامپیوتری خود پاسخ می دهد. برای مثال وقتی به ماریو گفته می شود “زیاد خوشحال نباش”، او در پاسخ می گوید: “یک جورایی، حالا احساس خوشحالی کمتری دارم.”

فابیان شروت، یکی از دانشمندان دخیل در پروژه به وبسایت The Verge گفت تیم دیگری در دانشگاه توبینگن، پروژه ای متفاوت دارند که در آن ماریو و لوییجی کنار هم قرار دارند و این بار قرار است شاهد مکالمه میان دو برادر باشیم. با افزودن یک کاراکتر دیگر به محیط کوچک “قلمروی قارچ”، هر دو برادر این بار می توانند اطلاعاتی که جداگانه به دست آورده اند را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

به هر حال ایلان ماسک بی علت از این مسئله ناراحت نیست. تصور کنید ربات ها شیوه به قتل رساندن اربابان خود را بیاموزند و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. شاید دنیای بازی هایی چون Binary Domain چندان دور نباشد. یا تصور کنید جنگ جهانی بعدی میان انسان ها و ربات ها باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۱
سعید جزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی